Dalat

17 november 2009 - Hoi An, Vietnam

De reis naar Dalat ging niet echt vlekkeloos. Na een uur rijden stonden we alweer stil; kapotte dynamo. Na zo'n anderhalf uur was ie weer gemaakt en nadat de mannen de bus hadden aangeduwd konden we weer verder. Na weer een mooie rit door de bergen kwamen we aan in Dalat. Dalat is de bloemenstad van Vietnam. Hier hebben ze zo ongeveer evenveel kassen als in Lent! Hier hebben we een brommertje gehuurd en met een gids een dag in en rond Dalat gereden. Als eerste gingen we natuurlijk in een bloemenkwekerij kijken. Hier hadden ze ook orchideeen maar deze konden we helaas niet van dichtbij bekijken. Daarna zijn we naar een koffieplantage gereden en we weten nu ook precies hoe dat in mekaar steekt, en ook dat je hier niet zomaar een bakje koffie hebt. Als je koffie besteld krijg je gewoon een filter met gemalen koffiebonen en heet water voor je neus gezet en wachten maar. Hij is schijnbaar wel 3x zo sterk als in Nederland. Daarna hebben we gezien hoe ze rijstewijn maakten en geproefd! Daar was die uit Ban Lung nog niks bij! De laatste fabriek die we vandaag te zien kregen was de zijdefabriek. Echt van rups tot kleding. Uit 1 cocon van 1 rups kan een kilometer zijdedraad worden gehaald. Toen zijn we verder gereden naar de Elephant waterval, waarschijnlijk heet deze zo omdat ie zo groot en krachtig is. We mochten eronder 'douchen', maar we stonden er nog zo'n 10 meter vanaf en we waren al zeiknat! Na nog een pagode te hebben gezien met een hele grote, dikke boeddha, hebben we een echte local lunch gehad. Heel veel en vreemd eten maar het smaakte best goed!

Na de luch zijn we terug naar Dalat gegaan naar de Crazy House. De naam zegt het al, de indeling van het huis is nogal raar. De trappen waren scheef en kwamen overal op uit. Je kon er ook kamers huren, maar die waren prijzig en niet echt comfortabel zo te zien. Daarna zijn we nog langs het zomerhuis van de vroegere koning gereden, maar dat was niet echt bijzonder. Na nog een meditatiecentrum met een meer met heel mooi uitzicht gezien te hebben zijn we naar een oud treinstation gereden. Hiervandaan reed er alleen nog zo’n oude trein naar een plaatsje 7 km verderop als er tickets voor verkocht waren. Echt apart. Ja we hebben vandaag weer veel gezien.

Omdat het best koud was daar in de bergen besloten we om snel verder te reizen naar Nha Trang, een plaatsje aan zee.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. geert en mams:
    17 november 2009
    De dekbedden van echte zijde slapen heerlijk!Wij hebben er toen een in China gekocht in een zijde fabriek.Enne jullie hebben in die paar maanden meer scooter gereden dan wij in de hele zomer,hoe hard rijden ze trouwens.Hopelijk hebben jullie geinformeerd of Gradje daar met de orchideeen kan beginnen en of daar meer te vangen is dan hier.knuf. mams ,geert