Hue en Halong Bay

23 november 2009 - Halong Bay, Vietnam

In Hue hebben we alleen maar regen gehad. We zijn er dan ook niet lang geweest. We hebben 1 dagje een brommertje gehuurd en proberen de Royal Tombs te vinden. Toen we bij de eerste splitsing buiten de stad al stonden te twijfelen, dachten we dit keer gaat het dan misschien niet goed komen. Maar op dat moment kwam er een vietnamees vrouwtje aan op een scooter die vroeg waar we heen gingen. En wat bleek nou, 2 van die tomben die we wilden zien bleken zowat in haar achtertuin te liggen. Zij wou onze gids wel zijn. Nou dat slaan we natuurlijk niet af!

Na de 2 tomben te hebben bezocht nodigde ze ons uit om bij haar thuis een kopje thee te komen  drinken. Hier vertelde ze ook dat met de tyfoon zo’n 5 weken terug haar dak er volledig af was gewaaid, maar dat haar houten muurtjes waren blijven staan en dat ze haar dak nog steeds aan het af betalen was.  En dat ze zo graag een woordenboek vietnamees-engels wou kopen om haar kinderen engels te leren. We besloten maar om haar een paar dollar te geven, maar toen vroeg ze of wij niet de helft van een woordenboek konden betalen dat neerkwam op ruim 10 dollar. Echt nederlands misschien, maar dat vonden we toch ook weer niet nodig.

Na nog een pagode en het Citadel (een oude stad binnen Hue) bezocht te hebben, hebben we de brommer ingeleverd en de busticket naar Hanoi de volgende dag bevestigd.

De slaapbus naar Hanoi was een beetje overboekt. Er zaten wel 15 aziaten in het gangpad en 2 toeristen hebben daar ook op een matje geslapen. Na 1 nacht in Hanoi zijn we meteen doorgegaan naar Halong Bay waar we een 3-daagse cruise hadden geboekt.

De eerste dag hebben we een echt heel mooie grot bezocht met heel veel stalagmieten en stalagtieten. De grot was echt groot en helemaal door de natuur gevormd. Daarna hebben we weer een stukje gevaren om daarna te gaan kayakken in Halong Bay, door een stukje grot heen naar een baai omgeven door rotsen. De eerste nacht hebben we op de boot geslapen.

De volgende dag gingen we ‘s morgens een stukje fietsen op Cat Ba. Dit is het grootste eiland in Halong Bay en ook het enige bewoonde. Vanuit een dorpje zijn we een berg van 300 meter op geklommen om daarna op de top te genieten van het uitzicht over Halong Bay en Cat Ba. Terug in het dorp zijn we weer naar de boot gefietst om daarna weer een stukje te varen om daarna weer te gaan kayakken in Unichorn Bay. Dit keer rond een grote rots. In deze rots was een grot, dus heeft de hele groep, zo’n 6 man en geen gids, de kayak daar aangelegd om deze te gaan verkennen. Helaas konden we er niet zo heel ver in, want op een gegeven moment werd het te donker, zelfs met een lichtje en na een foto gemaakt te hebben bleek het ook te laag te worden om in te lopen. Jammer. Dus zijn we maar verder gekayakt langs allemaal huisjes op het water met mensen die de hele dag niks anders doen dan vis en oesters vangen voor zo’n 1 dollar per dag! De tweede nacht hebben we doorgebracht in Cat Ba Town op het eiland. Dat is maar een klein dorpje met wat barretjes en restaurantjes.

De volgende dag zijn we met de bus van zuiden naar het noorden van het eiland gereden en met de boot weer terug naar Halong City van waar uit we met de bus weer terug gingen naar Hanoi.

1. Carlo (collega Lian):
    25 november 2009
    Hoi Roy en Marjan

Volgens mij regent het altijd in Hue, maar jullie hadden in Halong Bai tenminste een mooi blauw luchtje, ik heb in noord-vietnam alleen maar bewolking gehad. dat werd allemaal goed gemaakt in zuid-vietnam, ben zwaar afgemat door het Ho Chi Minh klimaat.

NOg vietnam binnen gekomen met de 5000 dong of hebben ze het tarief verhoogt naar 30 cent haha.

Groetjes carlo en veilige terugvlucht