Vang Vieng

10 oktober 2009 - Vang Vieng, Laos

Het leek wel of Speedy Gonzales onze bus bestuurde! Hij ging er als een speer vandoor en in de bergen reed ie ook als een gek door die bochten heen. Iedereen heeft dus ongeveer ook moeten kotsen in de bus behalve wij.

Maar wat een verschil met Phonsavan! Die stad was 's avonds zowat uitgestorven. Vang Vieng barst van de restaurantjes en barretjes! En ze hebben hier ook westers eten, iets waar ik al echt aan toe was. Roy vind het allemaal wel best. 's Avonds liepen we in een Irish pub een Ier tegen het lijf en die wilde meteen een weddenschap met drank doen. Hij had een bucket gekocht en wie het eerst ophield met zuipen moest hem betalen. Is goed dachten wij. De Ier had verloren. Het scheelde misschien dat hij al wel al wat op had, maar dat maakt niet uit.

De volgende dag zijn we maar meteen op excursie gegaan. De bedoeling was dat we gingen tuben in een grot, maar 's nachts had het zo hard geregend dat je maar amper met de tube in de grot kon komen, zoveel was het water gestegen. Dus hebben we er maar in gezwommen, was wel leuk, maar erg donker. Iedereen kreeg wel zo'n lichtje op zijn kop en een accu om je nek (veilig is anders vond Roy), maar dan nog. Daarna gingen we naar de elephant cave, de naam zegt het al hierin was een rots die op een olifant leek, helemaal natuurlijk ontstaan zeiden ze.

Daarna begon de kayak tocht van 17 km over de rivier de Nam Song. Eerst zaten Roy en ik in een 2 persoonskayak, maar we hadden geluk, een Duitser die alleen zat was het beu in zijn 1 persoonskayak omdat hij steeds in de struiken terechtkwam. Dus mocht 1 van ons in zijn kayak en 1 van ons in de kayak van een gids en de Duitser en de gids in onze kayak. Ze zijn daarna nog 2 keer omgeslagen. Roy en ik hielden het gelukkig droog. Aan het einde van de tocht kwamen we langs de barretjes van het tuben. Roy heeft toen nog ff meegedaan met moddervolleybal en in de volgende bar is hij nog ff aan een kabelbaan gaan hangen en heb ik nog over het water heen gezwaaid met een rekstok. Het is misschien moeilijk voor te stellen wat we bedoelen, maar de foto's en filmpjes geven jullie wel een idee.

De dag erna besloten we een mountainbike te huren, want we hadden gehoord van een Blue Lagoon in de buurt. Na zo'n kleine 10 km offroad fietsen kwamen we dan eindelijk bij deze naar horen zeggen super blauwe lagoon aan, want toen wij er waren was ie bruin! Tja, die regen van 2 dagen geleden had alle blauwe lagoons en rivieren bruin van de modder gemaakt hoorden we later. Het was wel lekker om in zwemmen. Maar de Poukham cave, een grot die bij de lagoon lag was wel echt super om te zien. Eerst moest je een heel eind omhoog klimmen over rotsen die een beetje in de vorm van een trap lagen. Als je dan eindelijk boven was moest je eerst nog eens zo'n 50 m over rotsblokken heen klauteren en zelf je weg een beetje zoeken voordat je in de eigenlijke grot stond. En dan was het er ineens zo donker dat het zelfs met 1 lamp niet te doen was. Maar tot dan was het wel super om te zien.

Bij die lagoon kwamen we een zwitser tegen die beweerde dat vlak bij Vang Vieng zelf wel een plek was met blauw water, wij geloofden er al niet meer in, maar besloten toch maar om even te gaan kijken. En het was echt waar! Gelukkig hadden we net een waterproof tweedehands digitale camera gekocht omdat die van mij was gesneuveld met scooter rijden, zodat we ook nog foto's konden maken onder water en in de grot waar je gewoon in kon zwemmen.

Toen brak de dag aan dat we het beroemde tuben gingen doen. Het was echt gaaf! Al die barretjes en dingen die je kon doen, zoals weer moddervolleybal, met de kabelbaan of rekstok over het water, of gewoon hangen en zuipen. Alleen toen we net bij de laatste grote bar weg waren begon het te onweren. Toch maar even gaan schuilen bij een klein barretje die een kampvuurtje voor ons maakte. Uiteindelijk besloten we om met een paar man toch verder te gaan in het donker en in de regen. Dit had toch ook wel iets. Zeiknat kwamen we aan bij het eindpunt, maar de lol was er zeker niet minder om.

Morgen vertrekken we met de bus naar hoofdstad Vientiane waar we 1 dagje zullen blijven. Daarna pakken we de bus richting het zuiden, naar Pakse, een van onze laatste stops in Laos.