Phonsavan

6 oktober 2009 - Phon Sa Van, Laos

Na een mooie rit van 7,5 uur door de bergen waren we toch wel blij dat we in Phonsavan waren. Na al die haarspeld bochten en op en afdalingen en hard en dan weer zacht rijden voelden we ons niet meer helemaal op en top. De kotszakjes hadden we al binnen handbereik. Toen we daar aankwamen werden we al meteen gewaarschuwd door de locals dat het 's nachts freezing cold zou zijn, wel 15 graden!

Voor de volgende dag hadden we maar meteen een excursie geboekt naar de beroemde kruikenvelden of te wel plain of jars. Niemand weet hoe ze daar terecht zijn gekomen of waarvoor ze zijn, maar ze liggen er al ruim 2000 jaar. De beste gok die ze hebben na jarenlange studies is dat het crematiepotten waren voor hele families.

Door de secret war zijn er vele kruiken vernietigd of beschadigd. Amerika heeft in 6 jaar tijd wel 1,36 miljoen ton bommen op Laos neer laten vallen om de smokkelroutes naar Vietnam te vernietigen en om het communisme dat hier steeds machtiger werd te onderdrukken. Veel van die bommen zijn echter nooit ontploft en worden op dit moment nog onschadelijk gemaakt door speciaal daarvoor opgeleide teams. Daarom moet je op deze kruikenvelden binnen markeringen blijven lopen voor je eigen veiligheid. De bommen die onschadelijk zijn gemaakt worden door de mensen hier overal voor gebruikt, als bloembakken, palen voor huizen op te bouwen, als tuinhekje, enz.

Daarna zijn we nog even gestopt bij een dorpje waar ze van rijst whisky maken. Eigenlijk is de whisky 70%, maar omdat dat toch iets te sterk is verdunnen ze hem naar 45%. Toen we de whisky mochten proeven viel het eigenlijk wel mee, een beetje warm, maar daar kunnen we wel tegen.

De volgende dag besloten we om weer een scootertje te huren. Na een lange en wederom mooie tocht door de bergen en kleine dorpjes kwamen we uit bij een hotspring. Je voelde de warmte van het water al als je in de buurt kwam. Roy heeft een poging gewaagd om te voelen of het wel echt een hotspring was en met 1 vinger kon ie al vertellen dat het echt zo was.

Morgen gaan we weer verder met de bus richting Vang Vieng. Daar gaan we als het goed is tuben. Dat is met een soort opblaasband de rivier af en onderweg een kroegentocht houden.

1. Gertie:
    8 oktober 2009
    Hoi Roy en Marjan,

Wat een mooie verhalen en foto's al binnen 1 week! Ik ben erg jaloers op jullie en zou willen dat Koen en ik weer snel een verre reis gaan maken.
    Geniet er lekker van en ik hou de reisverhalen in de gaten!

Groetjes Gertie,
    Speciaal voor Roy: 1982
  2. Loes:
    9 oktober 2009
    Hé Roy en Marjan,

Wat een gave vehalen en foto´s. Nu al. Ben benieuwd wat jullie allemaal nog meer mee gaan maken.
    Sorry dat ik van te voren niet gebeld heb om jullie een goede reis toe te wensen, daarom doe ik dat nu. Leg je het wel uit als we terug zijn. Nogmaals sorry.
    Maak er een onvergetelijk avontuur van en geniet van alles wat jullie gaan meemaken en natuurlijk ook van elkaar.

Groetjes Loes
  3. Grace:
    9 oktober 2009
    Hey Avonturiers,

Ik zie hat alweer, jullie vermaken je prima! Ik zie weer een stel mooi foto's.
    Veel plezier nog!

Groetjes Grace