Phnom Penh en Sihanoukville

2 november 2009 - Sihanoukville, Cambodja

Op de speedboot naar Phnom Penh zagen we in de verte iets raars, het leek op een tornado. Nou denken jullie zeker van jaja, dat zal wel, maar we hebben foto's om het te bewijzen, alleen deze moeten helemaal ingezoomd worden om het goed te kunnen zien en dat lukte niet goed genoeg op deze site, dus die houden jullie nog te goed. We voeren er ook recht op af. De 3 mannen in de bestuurshut stonden maar te wijzen en druk te praten, maar koers wijzigen zat er volgens mij niet in, omdat links en rechts van de boot boomtoppen boven het water uitstaken. Maar toen we vlakbij waren was de tornado ook spontaan verdwenen, raar maar echt waar!

Uiteindelijk kwamen we dan ook veilig in Phnom Penh aan, waar we een goedkoop guesthouse hebben gevonden zo'n 20 minuten lopen van het centrum. Toen ze ons daar naartoe brachten dachten we echt van waar komen we nu weer terecht, echt een achteraf buurt. Dat was het ook wel een beetje, want de 3 dagen erop heeft Roy alleen  nog maar de vraag gehoord; Wanna smoke? Hasj, weed, opium, XTC? Maar het buurtje had wel sfeer.

De eerste dag in Phnom Penh hebben we de beroemde Killing Fields bezocht en zijn we naar Tuol Sleng Genocide museum geweest. Op de Killing Fields zie je eigenlijk niet veel meer. Alleen gras met wat kuilen erin, dat massagraven zijn geweest en hutjes met omheiningen die aangeven hoeveel mensen er in zo'n klein gebied begraven lagen. Ook stond er nog een dodenboom. Deze werd gebruikt om baby's tegen dood te slaan. Er werd in de Rode Khmer tijd alles aan gedaan om de mensen zo stil mogelijk te vermoorden zodat de omgeving er niks van hoorde en daarmee niet wist wat er allemaal gebeurde in hun buurt. In het midden staat een stupa vol met schedels die op de Killing Fields zijn gevonden. Als je al die verhalen hoort is het toch wel indrukwekkend. Het Tuol Sleng museum is de grootste gevangenis/martelplek geweest van de Rode Khmer. Vroeger was dit een highschool en men kwam er in 1979 pas achter waar het de 5 voorgaande jaren voor gebruikt werd. Onvoorstelbaar dat ze dat zo verborgen hebben kunnen houden. Hier zie je foto's die de Rode Khmer in die tijd hebben gemaakt van de martelingen en lees je verhalen van hoe het was om daar te vast te zitten. Hier werd ons pas echt duidelijk wat er allemaal gebeurde in die tijd.

De volgende dag hebben we te voet de stad zelf verkend. Het is geen stad zoals we in Nederland kennen. Het heeft brede straten, bijna geen hoge gebouwen en niet normaal veel scooters die geen regels hebben, alleen de max snelheid van 40 km/h. Spookrijden, rechts inhalen, bochten afsnijden, het is hier allemaal heel normaal. Er lopen hier in een park bij een tempel ook apen gewoon vrij rond. Naast de riverside, waar allemaal bars en restaurantjes zitten is hier ook de Royal Palace. Hier mocht ik helaas niet in omdat ik geen lange mouwen aan had en ik had geen zin mijn eigen te verkleden.

Toen we ons visa binnen hadden zijn we naar Sihanoukville gegaan. Hier is eigenlijk niks anders te doen dan lekker op het witte strand liggen en in de blauwe zee te zwemmen onder genot van een pilsje en een cocktailtje. We hebben hier al een Halloweenparty meegemaakt dat erg gezellig was. Omdat de meeste geen kostuums bij hadden mocht je elkaar met fluoriserende verf onder tekenen waar dan ook flink van gebruik is gemaakt. De volgende dag heb ik Roys kleren en mijn kleren zelf met de hand gewassen in de wasserette van de guesthouse omdat het personeel er geen vertrouwen in had dat het schoon zou worden. Maar na veel moeite is het gelukt. Vanavond gaan we nog naar een fullmoonparty en morgen vertrekken we naar ons laatste land alweer van deze vakantie, Vietnam.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marleen:
    2 november 2009
    he Roy en Marjan,

ziet er allemaal wir echt vakantieachtig uit hoor!!;)
    witte gij wel dat die rijstewijn in gisting wordt gebracht door speeksel (tuf)iewww! de vakantie hangt wel weer aan elkaar met Marjanakties! slippers kapot aanvallen van kikkers etc. ik zou het trouwens wel fijner vinden als ge nie overal over de reling enzo gaat hangen bij diepe afgronden en watervallen!
    we zitten nog steeds op de oude locatie van het lab, en we gaan zoals het er nu uitziet donderdag 12 november over naar het nieuwe lab.

heel veel plezier nog!!!

groetjes Marleen
  2. Pap en mam:
    2 november 2009
    Hoi Marjan en Roy
    Ik ben blij dat die tornado ineens weg was.
    Jullie hebben de laatste dagen wel heel uiteenlopende belevenissen gehad. De foto's maken je verhalen heel duidelijk zoals de vele scooters.
    Nog 3 weken in vietnam genieten.
    groeten pap en mam
  3. Anouk:
    3 november 2009
    Hey Marjan,

Thankx voor je kaartje. Erg lief dat je aan me hebt gedacht vanuit dat verre oosten. Ik ben benieuwd naar de verhalen als je weer terug bent! Tot die tijd volg ik alle verhalen via de site.

groetjes Anouk
  4. Yvon:
    Hey Roy en Marjan,

Jullie maken het wel mee daar! Leuk om te lezen en fijn dat het elke keer weer goed afloopt!
    Veel plezier nog de laatste weken in Vietnam.

Groeten Yvon
  5. Corrie leermakers:
    4 november 2009
    hoi roy en marjan het is leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken het is wel spannend om telezen ik dacht ik zal nog eens een berichtje sturen ik zat eerst met ons susan aan het skypen en toen dact ik ik zal eens kijken hoe het met jullie gaat of je nog steeds met je brommertje toert wij gaan binnen kort naar ons susan dan zijn jullie meschien al terug nu nog fijne dagen en tot ziens cor frans
  6. jeroen, yvonne en Len:
    Ha Roy en Marjan,
    Heb net jullie reisverhaal zitten lezen, wat een belevenissen zeg en dan hebben jullie nog een land te gaan. Met de foto's erbij kun je je er een beetje een voorstelling bij maken, maar ik ben blij dat ik niet op jullie avontuur hoef. In de oranjestraat is het ook goed toeven toch?! Heel veel plezier nog en de echte verhalen horen we nog wel is van jullie zelf. Groetjes uit een herfstachtig Beers en een knuffel van Len x
  7. Eric, Chantal en Elise:
    5 november 2009
    Hoi Roy en Marjan,

Bedankt voor de leuke kaart. Het was alsnog gefeliciteerd. Op 27 oktober is onze dochter Elise geboren. Ook namens haar nog veel plezier bij jullie rondreis.
  8. Francois:
    6 november 2009
    Dag Roy,

al gebeten door een gifslang en heb je ondertussen geen spleetogen?
    Ik vond je altijd al op een chinees lijken en dacht,die gaat nog een keer naar het oosten.

Wang pang hoy sjong oei tjoe,laap maal lekker luit
    en eel veel gloeten uit Holland.

loetjes Flanz.